Jonas Siljhammar, Vd Visita ”Vi har lärt oss att uppskatta vårt vackra land”

”Svemester” är inte längre en trend. En sak har pandemin lärt oss: Sverige är fantastiskt! Visst finns en längtan efter att åka utomlands men sannolikt kommer vi att vilja spendera en allt större del av semestern i vårt eget avlånga land.

TEXT: INGELA ENGBLOM

BESÖKSNÄRINGEN HAR ÅKT berg- och dalbana under de senaste åren. Förhoppningar han tänts och släckts. När restriktionerna äntligen hävdes stod nästa utmaning på tur – kompetenskrisen. Det var den alla diskussioner kretsade kring när det ofattbara inträffade i Ukraina. – Oron i branschen är stor men medmänskligheten är stör- re. Våra medlemmar har visat en otrolig vilja att hjälpa till på en mängd olika sätt, säger Jonas Siljhammar, vd för Visita.

VISITA ÄR EN BRANSCH- OCH arbetsgivarorganisation inom besöksnäringen. Bland medlemmarna finns restauranger, hotell, campingplatser, nöjesparker, vandrarhem, spaanläggningar, turistbyråer och skid- anläggningar. Ett normalt år sysselsätter besöksnäringen 200 000 personer.
– Vi är en jobb- och integrationsmotor. Turismen är viktig både för landets sysselsättning och för att motverka utanförskap. Under pandemin har ljuset riktats mot besöksnäringen och politikerna har fått upp ögonen för vilken stor roll vi har i samhället. Idag är dialogen bättre än någonsin även om satsningarna är långt ifrån tillräckliga, säger han.

Foto: Peter Knutsson

SVERIGE ÄR EN FANTASTISK året-runt-destination. Friluftsliv, kultur, äventyr och gastronomi. Det finns något att se och göra för alla, året runt. Men konkurrensen är stenhård, inte minst från våra grannländer. – Det krävs många och olika investeringar i näringen. Det är viktigt med stimulanser, som halverad moms, för att snabba på återhämtningen efter allt kämpande under pandemin. Samtidigt måste vi öka marknadsföringen av Sverige, både inom landet och ute i världen.

Finns det några lärdomar att ta med sig från pandemin? – Utmaningar innebär alltid ny kunskap. Den här krisen har varit lång med många upp- och nergångar så det är svårt att dra några slutsatser än. Det vi vet är att verksamheter har tvingats se över sin affär och lärt sig att fokusera på det som är mest lönsamt. Den digitala

utvecklingen har tagit ett enormt kliv framåt vilket är positivt. Framförallt har näringen lärt sig att interagera digitalt med kunden.

UNDER PANDEMIN HAR SKILLNADEN mellan stad och land varit stor. Ju större stad desto större kris. Jonas Siljhammar tror tyvärr att återhämtningen i storstäderna kommer att ta tid eftersom de är beroende av utländska besökare och affärsresenärer. Det är roligare att konstatera att det att många naturnära turistorter som har klarat sig riktigt bra de två sista åren. – Eftersom alla ville vara utomhus och röra på sig har framförallt fjäll- och kustnära destinationer varit attraktiva. Det kommer de att vara även fortsättningsvis samtidigt som jag hoppas att fler ska hitta nya smultronställen runt om i landet, säger han.

NÄR JAG SAMTALAR MED Jonas Siljhammar är det i början av mars och framtiden är oviss. Det är svårt att sia om morgon- dagen och om vilka nya utmaningar besöksnäringen står inför. Han är dock övertygad om att det finns en fortsatt stark vilja att upptäcka Sverige.
– Visst kommer många att resa utomlands så fort de bara kan men till skillnad mot före pandemin kommer en större del av semestern att spenderas i Sverige. Vi har lärt oss att uppskatta vårt vackra land och vill fortsätta att upptäcka nya svenska pärlor på semestern, avslutar han.