Nyfikenhet är min drivkraft

Vi har mer än musiken att tacka Björn Ulvaeus för. Djurgården återfår succesivt sin forna glans och Västervik har blivit en toppdestination att räkna med. Enligt honom själv är hans livsverk resultat av en stor portion tur och en rad lyckliga omständigheter.

TEXT: INGELA ENGBLOM | FOTO: GUSTAV KAISER (DÄR INGET ANNAT ANGES)

DET ÄR EN KRISPIG VINTERMORGON. Jag kliver av färjan på Djurgården och promenerar uppför Allmänna gränd. På min vänstra sida är ett kvarter inplastat och där står beskrivet vad som händer innanför byggnadsstängslet. Husfasaderna ska få tillbaka sitt ursprungliga utseende från 1928. När jag ser vilka företag som står bakom renoveringen inser jag att mannen som jag snart ska träffa är en av de involverade i återskapandet av Djurgårdens glansdagar. Björn Ulvaeus bekräftar det när vi en stund senare träffas på Hotell Hasselbacken. – Vi vill väcka liv i den oas som Djurgården en gång var. Det var här som Stockholmarna samlades när det var dags för fest. De åt gott och drack punsch, firade bröllop och födelsedagar. I trädgården här utanför fanns en scen för musik och dans. Det vore fantastiskt att kunna bygga upp den igen, berättar han.

NÄR BJÖRN ULVAEUS SÄGER ”VI” syftar han på företaget Pophouse Entertainment i vilket han är en av huvudägarna. I koncernen ingår bland annat ABBA The Museum, Pop House Hotel, Mamma Mia! The Party, Cirkus Arena och sedan 2019 också Hotell Hasselbacken. I höstas hade Mamma Mia! The Party nypremiär på Rondo i Göteborg efter fyra succéår med över 800 föreställningar på Tyrol i Stockholm.

VI SITTER I HAZELIUSSALEN, högst upp i hotellet. Den gamla festlokalen har en terrass med utsikt över hela Stockholm. Drömmen är att återuppbygga de två flyglarna som en gång ramade in Hasselbacken. Det sägs att det mellan Gubbhyllan och Moriska paviljongen uppstod ett mikroklimat som gjorde trädgården behaglig att vistas i. – Vår vision är att skapa en miljö som liknar ursprunget och samtidigt ta hänsyn till omgivningarna och den befintliga växtligheten, säger Björn Ulvaeus. En dröm, som han delar med Gröna Lund, är att Allmänna gränd ska få nytt liv igen. De vill att gatan ska bli öppen och inbjudande, fylld med folk och rörelse, kultur och mat.

Vad är bakgrunden till att du började engagera dig och investera i den här delen av Djurgården?
– Det var en ren självbevarelsedrift. Stockholms Stad ville ha ett permanent ABBA-museum och när dåvarande finansborgarråd frågade mig om de fick öppna ett på Djurgården tog jag mig an projektet själv. Tänk om det hade blivit mediokert! Jag promenerar ofta här så för mig var det viktigt att kunna fortsätta med det utan att behöva skämmas.

I SAMMA VEVA BLEV BJÖRN ULVAEUS kontaktad av Conni Jonsson, EQTs grundare, som föreslog att de skulle köpa fastigheten som museet ligger i plus det intilliggande hotellet. Det blev starten på Pop House. När sedan Cirkus blev till salu var de inte sena att slå till. – Jag har en lång historia med den scenen. Under många år användes Cirkus som SVT:s inspelningsstudio och där uppträdde jag redan med Hootenanny Singers. Långt senare när vi skulle sätta upp Kristina från Duvemåla fanns det ingen scen som passade. Då byggdes Cirkus om för att klara av uppsättningen. Sedan har vår relation fortsatt med Chess, Mamma Mia! och snart med Pippi på Cirkus.

BJÖRN ULVAEUS HOPPAS OCH tror att Sveriges kulturscener kommer att kunna öppna upp under 2022. Cirkus två scener är fullbokade med olika evenemang under hela våren. Den första juli har Pippi på Cirkus världspremiär. Det är Pop House som tillsammans med Astrid Lindgren Aktiebolag, Cirkus Cirkör och Krall Entertainment sätter upp en nyskriven familjemusikal. Björn Ulvaeus är en av manusförfattarna, han är producent och ansvarar för sångtexterna. Musiken är skriven av bland andra Benny Andersson.

– Det blir tredje gången gillt. Nu håller vi tummarna att premiären inte blir inställd igen. Tanken är att Pippi på Cirkus ska bli en årligt återkommande sommarteater för hela familjen. Det har varit galenskap att låta en så fin scen som Cirkus vara stängd hela somrarna, säger han. Förhoppningen är att musikalen även kommer att locka utländska besökare. Pippi är ett starkt varumärke ute i världen och föreställningen är fylld av musik och cirkus som alla kan förstå och uppskatta. Att ABBAs nya skiva Voyage har tagit världen med storm kommer förmodligen också att öka antalet internationella gäster i Stockholm. I Tyskland blev albumet det mest sålda under 2021 och den marknaden är viktig för svensk turism. – Besöksnäringen är nära besläktad med underhållningsbranschen. Därför har det fallit sig naturligt för mig att även engagera mig i hotell- och turistnäringen.

DET MÄRKS ATT BJÖRN ULVAEUS är proffs på att ge intervjuer men han gör det med värme, glimten i ögat och ett vänligt leende. Det starkaste intrycket som jag bär med mig från vårt samtal är hans ödmjukhet. När jag för över samtalet till hans barndomsstad Västervik börjar han självmant berätta framgångssagan från pojkrummet till världsscenen. ”Vi halkade in på ett bananskal”. ”Det bara råkade sig …”. ”Det var en slump …” Enligt honom är bildandet av ABBA och det som hände sedan bara ett resultat av en rad tillfälligheter. – Jag har ingen musikalisk skolning utan började spela gitarr på skoj när jag var elva. Vi var några grabbar som gillade amerikansk folkmusik och bildade ett band som så småningom skulle bli Hootenanny Singers. Men i skolan satsade jag hårt på matte och fysik för att komma in på universitetet, berättar Björn Ulvaeus. Det var hans mamma som anmälde bandet till Sveriges Radios talangtävling utan att de visste om det. Där tävlade de mot buktalare och trollkarlar och tog sig till final. Under resans gång fick Stickan Andersson nys om dem genom en tidningsnotis och bad dem skicka en demo. – Vi råkade vara precis det han var ute efter. Han slängde sig i sin Volvo P1800 och körde ner till Västervik. Där träffade han oss i mitt pojkrum och övertalade oss att skriva kontrakt med Polar Music. Samtidigt vann bandet amatörtävlingen och sedan följde en period av TV-framträdanden och folkparksturnéer parallellt med studierna. – Jag lyckades ta studenten men bestämde mig för att ta en liten paus och ägna mig åt musiken. Pausen blev ett år och ett till…

PIPPI PÅ CIRKUS HAR PREMÄR 1 JULI. Björn Ulvaeus här tillsammans med Tilde Björfors Cirkus Cirkör
(t. v) och Malin Billing, Astrid Lindgren AB. Foto: Zap PR

BJÖRN ULVAEUS KÄNDE ALDRIG att han hade det självförtroende som krävdes i musikbranschen. Han var ängslig och ville skaffa sig ”ett riktigt jobb”. Precis när han hade börjat studera juridik ringde Benny Andersson och bad honom rycka in i Hep Stars på en Finlandsturné. Det var jul och bandets gitarrist vägrade lämna semesterledigheten och värmen i Spanien. Vem vet, hade han istället valt att komma hem hade vi kanske aldrig fått uppleva ABBA. – Benny och jag hade så kul när vi spelade att jag till slut fick erkänna att det var musiken som gällde. Av en slump träffade jag Agnetha Fältskog under en TV-inspelning i Göteborg. Någon månad senare stötte Benny på Anni-Frid Lyngstad när hon sjöng med Charlie Norman. Så blev det som det blev. Och vilken tur att bägge tjejerna kunde sjunga! Paren umgicks privat men det dröjde innan de gjorde musik tillsammans. När killarna skulle spela in ”Hej, gamle man” 1970 bad de tjejerna ställa upp som kör. Resultatet blev fantastiskt och med det kom insikten att de fyra skulle kunna bli något riktigt bra. – Turen fortsatte att vara med oss. När vi ställde upp med ”Ring ring” i Melodifestivalen 1973 var det sista året med en expertjury. Vi vann inte men svenska folket hade en annan åsikt. Det blev ramaskri och låten en superhit. Nästa år spelade slumpen oss ytterligare ett spratt. När vi skulle åka till finalen i Eurovision med ”Waterloo” hade den flyttats från lilla Luxemburg (som inte hade råd med arrangemanget två år i rad) till Brighton. Waterloo fick en internationell rivstart och världen öppnade sig för oss på en gång.


NÄR JAG FRÅGAR HUR DET
kommer sig att ABBA slog igenom med sådan kraft över hela världen, och hur musiken kan vara lika uppskattad än idag, kan han inte svara på det. – Det är märkligt. Oavsett vad man tycker om låtarna kan de flesta nynna på melodierna och sjunga med i texterna. Det är som om musiken grävt sig in i folk och fastnat där. Även om Björn Ulvaeus själv menar att det var tillfälligheter som ledde till de enorma framgångarna så är nog alla andra överens om att det inte räcker med ett bananskal för att skapa odödliga hits och musikaler. Succéerna är svårslagbara i modern tid. De har i sin tur bidragit till ekonomiska tillgångar som Björn Ulvaeus investerar i projekt som ligger honom varmt om hjärtat. Vad jag förstår har du satsat massor av tid, energi och pengar i din uppväxtstad. Västervik håller på att förvandlas till en fantastisk destination. Hur känns det? – Jag är oerhört stolt över Slottsholmen som jag hoppas ska locka ännu fler besökare till min barndomsstad. Västervik var en idyllisk och trygg plats att växa upp på och det känns bra att kunna ge tillbaka.

Slottsholmen i Västervik. Foto: Zap PR

SLOTTSHOLMEN ÄR IDAG en unik byggnad men som det tog många år för Björn Ulvaeus att färdigställa. Efter många vändor stod hotellet klart 2018. Två år senare invigdes även ett flytande hotell, Slottsholmen on Water. Idag kan gästerna välja mellan att bo i sviter med utsikt över havet eller i flytande hotellrum på vattnet. – Det som gör mig mest glad är att min yngsta dotter med familj har flyttat till Västervik och tagit över driften av Slottsholmen. Anna har blivit en galjonsfigur för hotell och restaurang. Återigen har jag haft tur. Tillsammans invigde de Warmbadhuset i höstas. Det är en vacker jugendbyggnad som under många år stått tom. Där har familjen Ulvaeus genomfört en varsam renovering och skapat ett modernt badhus i en anrik miljö. Tanken bakom denna satsning är att badhuset ska bli ett komplement till Slottsholmens övriga anläggning. Det är inte många 76-åringar som är så aktiva som du är. Vad är det som driver dig? – Nyfikenhet! Jag stöter hela tiden på idéer som jag vill utforska. Att jag har resurser är självklart ett privilegium. Jag vet att idéerna inte behöver stanna vid drömmar – de går att förverkliga.

HANS NYFIKENHET BIDRAR med all säkerhet till att åren inte märks. Kläderna är ungdomliga liksom hans intressen. Efter vårt möte ska han vidare till Pop House’ digitala kulturcentrum Space vid Sergels torg. Här har de skapat ett mecka för e-sport och gaming. Under samma tak öppnar även Avicii Experience i vår. Innan vi skiljs åt frågar jag honom om varför det nya albumet heter Voyage. Han berättar att till skillnad från de resor som vi skriver om i Bon Voyage syftar albumets namn på resor utan en bestämd slutdestination. – När vi prövar nya saker vet vi inte var vi hamnar. Voyage är en seglats utan sjökort, en resa ut i det okända

Björn och dottern Anna Ulvaeus utanför Slottsholmens Warmbadhuset, som invigdes i höstas efter en varsam renovering av den anrika byggnaden. Foto: Zap PR