Morgondagens mobilitet är hållbar och hälsosam”

Elcykling är på frammarsch i hela Europa. Trenden är tydlig – allt fler väljer cykeln i sin vardag. Företagsledaren Tony Grimaldi strider i EU för att ge cyklingen bättre förutsättningar samtidigt som han vill få barn att röra mer på sig. En cykelsemester kan bli starten på ett mer aktivt liv.

TEXT: INGELA ENGBLOM | FOTO: GUSTAV KAISER OCH PRIVATA BILDER

DET ÄR DEN 3 APRIL 2024 I BRYSSEL. Tony Grimaldi talar inför Europas transportministrar. Han lyfter cykelns alla fördelar vad gäller mobilitet, klimat, folkhälsa och ekonomisk tillväxt. Mötet resulterar i att samtliga ministrar undertecknar ”Den europeiska cykeldeklarationen” som uppmanar till fördubblad cykling till 2030. Det är det mest ambitiösa politiska initiativet om cykling som någonsin gjorts på EU-nivå. – Det är en fantastisk seger för framtidens mobilitet. Elcykling är lösningen på många av de utmaningar som vi står inför. Det som krävs är att våra beslutsfattare tänker om och skapar rätt förutsättningar, säger Tony Grimaldi.

VEM ÄR DÅ TONY GRIMALDI? Han är VD för den internationella cykelkoncernen Cycleurope med kända varumärken som Crescent, Monark och Bianchi. Han är också ordförande i branschorganisationen Cycling Industries Europe (CIE) som varit drivande i att ta fram ”Den europeiska cykeldeklarationen”. Jag träffar honom en solig försommardag på huvudkontoret på Blasieholmen i Stockholm. Här är cyklar en del av inredningen. De hänger som tavlor på väggarna och står som installationer på golvet. Varje unik raritet berättar sin historia. Det gör också Tony Grimaldi. – Jag är uppvuxen i en miljö av positiva kulturkrockar omgiven av människor som var nyfikna och fulla av mod, börjar han sin berättelse.

UNDER 50-TALET I VÄSTERÅS hade ASEA stort behov av arbetskraft. Tony Grimaldis farföräldrar flyttade dit från Italien och anammade den svenska kulturen samtidigt som de behöll den italienska. – Farfar var som en levande kulturkrock. Han doftade parmesan och svenskt rakvatten. För dem blev mötet mellan de två kulturerna något positivt, fyllt av möjligheter, berättar Tony Grimaldi. Farfadern ansåg att västeråsarnas skor var fula och öppnade en butik med italienska eleganta skinnskor. Skoaffären skilde sig från alla andra i staden och gjorde snart succé.

Kunderna bjöds på espresso och en fläkt av Sydeuropa. För Tony Grimaldi blev Västerås hans barndoms Italien. Själv växte han upp i Köping där föräldrarna bosatt sig på 60-talet. Det är här, i barndomshemmets garage, som Grimaldi Industri AB har sin början. Det som startade som en liten mekanisk verkstad skulle genom olika företagsförvärv utvecklas till en internationell industrikoncern med stort fokus på cyklar. – Tänk om jag hade vetat det när jag växte upp. För mig innebar cykling frihet och oberoende. Jag minns min första cykel, en grön Monark, som jag vårdade ömt. På den här tiden cyklade alla, överallt, hela tiden. Jag önskar att dagens barn och ungdomar skulle göra det också.

TONY GRIMALDI ÄR VÄL
förberedd inför vår intervju. Han har en bunt lappar med noteringar om allt han vill berätta. Men när vi berör hans hjärtefrågor glömmer han snart bort dem. Det går inte att missta sig på att hans engagemang för barns behov av rörelse är starkt och genuint. Tony Grimaldi har sammanställt forskningsrapporter, engagerat sig i olika evenemang för barn och arbetar framför allt med att påverka våra politiker. Långa avstånd och otillräcklig trafiksäkerhet gör att unga inte längre tar cykeln till skolan. – Alla vet att det är farligt att sitta still. Det är dags att agera nu, säger han och understryker orden med ivrig handgestikulering.

Tony Grimaldi berättar om sin fru Ritva och om hur de träffades i unga år i Köping. Där var Volvo det dominanta företaget med arbetskraft från Finland. – Det blev min andra positiva kulturkrock. Hon var 15 och jag 16. Nu, mer än 40 år senare, är vi fortfarande gifta, berättar han med ett varmt leende. På den här tiden intresserade han sig för hållfasthetslära och teknisk konstruktion. Flytten gick till Stockholm och KTH där han blev civilingenjör. Trots längre avstånd i huvudstaden fortsatte Tony Grimaldi att cykla vart han än skulle. När vi kommer fram till 1997 kommer cykeln att förändra hans liv. Redan tidigare hade familjeföretaget förvärvat Monark-Stiga och nu var det den italienska cykeltillverkaren Bianchis tur. Tony Grimaldi, tillsammans med sin fru, får chansen att prova på livet i Italien och flyttar till Bergamo. – För mig var det en möjlighet att knyta an till mina rötter. Hemma hade vi bara pratat svenska och reste aldrig till Italien. Nu fick jag chans att lära mig språket och lära känna mina släktingar.
TROTS ETT STARKT VARUMÄRKE var Bianchi i ekonomisk kris. Tony Grimaldi förstod att det krävdes synlighet i hans ledning bildades cykellaget Mercatone Uno–Bianchi och de rekryterade Marco Pantani till teamet. Under ett och samma år, 1998, vann han både Giro d’Italia och Tour de France. Efteråt arrangerade företaget ett event, Bianchi Day, på Monzabanan, för att hylla Pantani. Tiotusentals personer kom. – Han blev Italiens mest populära idrottsman och alla pratade om Bianchi. Tack vare segrarna lyckades vi komma in i den stora cykelvärlden, berättar han. Samtidigt introducerar Tony Grimaldi den första elcykeln i Europa tillsammans med Yamaha Motor Company. Den italienska marknaden var inte mogen men det var den franska. Statliga La Poste började använda elcyklar för sin postutlämning.

– Det blev startskottet på den förändringsresa som nu pågår i hela Europa. Elcykeln har funnits länge men det har tagit tid för den att slå igenom. Idag har det blivit en folkrörelse som ökar för varje år. Det är framför allt elcykeln som kan få bilister att börja cykla.

DET LYSER OM TONY GRIMALDI när han berättar om den rörelse av elcyklar som växer sig allt starkare. Utvecklingen, som han är med och skapar, gör honom både stolt och glad. Men vägen hit har inte varit utan utmaningar. Vid flera tillfällen har han tvingats lägga ner fabriker och säga upp personal för att skapa lönsamhet. – Det kändes inte bra. Jag visste var problemen låg och fick chans att åtgärda dem. Det fungerade. Vi flyttade hem produktion från Asien till Sverige och vår fabrik i Varberg blev lönsam igen. Det var en stor seger. Att strategiskt satsa på cykelindustrin i Sverige och Europa är att skapa arbetstillfällen och öka den inhemska ekonomin.

TONY GRIMALDI ÄR EN företagsledare med en mission. Cyklar, inte minst elcyklar, kan göra världen bättre anser han. Fler arbetstillfällen bidrar till social hållbarhet. Fossilfria transporter ger minskade klimatavtryck. – Cykeln är en del av lösningen på våra klimatutmaningar. Allt fler städer sätter upp mål om att bli klimatneutrala. För att lyckas måste de skapa förutsättningar och infrastruktur för cyklismen. Europa tar nu ledarskapet med cykeln som framtidens mobilitet, säger han. Framför allt är folkhälsan ett viktigt ämne för Tony Grimaldi. Bland annat har han bidragit med medel till forskning och har varit aktiv i Gymnastik- och idrottshögskolans styrelse i tio år. – Genom mina kontakter med forskare har jag fått bekräftat det som jag alltid anat. Vardagscykling har en positiv effekt på vårt välmående, både fysiskt och psykiskt. Den insikten följer mig varje dag och ger mig drivkraft att vilja förändra.

Hur ser du på cykelns framtid?
– Om EU:s ambitiösa klimatmål ska nås krävs det fler cyklar. Många storstäder har redan kommit långt och snart är bilen inget alternativ där. Nu börjar också ellast- cyklar ersätta lastbilar för varutransporter med vår nordiska produktionsbas i Vansbro. Det blir mer hållbart, effektivt och smidigt. Elcykeln gör det även lättare att cykla på landet där avstånden är längre. Framför allt gör undertecknandet av Den europeiska cykeldeklarationen mig positiv. Det är ett stort steg i rätt riktning mot framtidens hållbara mobilitet. 

GRIMALDI INDUSTRI GROUP:
Familjeföretag med mer än 1700 anställda runt om i världen. Startades av
Salvatore Grimaldi, Tony Grimaldis far.

CYCLEUROPE:
Cycleurope är en svensk företagskoncern med en rad kända cykelmärken. Ingår i
Grimaldi Industri AB och har verksamhet över hela Europa. Tony Grimaldi är VD.

CYCLING INDUSTRIES EUROPE (CIE):
Branschorganisation i Bryssel med syfte att främja cykling och utveckla europeisk
cykelindustri samtidigt som den stöttar EU:s gröna omställning och mobilitetsmål.
Tony Grimaldi är ordförande.

WORLD FEDERATION OF THE SPORTING
GOODS INDUSTRY (WFSGI):
Tony Grimaldi är styrelsemedlem i World Federation of the Sporting Goods
Industry, den internationella samarbetsorganisationen för sportutrustningstillverkare,
som tillsammans med World Health Organization (WHO) har lanserat
en strategisk plan för att främja folkhälsa över hela världen.