”Vi får aldrig nog av längdåkning”

ANNA & JOHAN OLSSON

När det sociala momentet försvann från träning och tävling var det många som tappade motivationen. Nu behövs peppning och inspiration för att komma igång igen. Längdåkningsstjärnorna Anna och Johan Olsson hjälper oss att ta första steget mot en vardag med mer rörelse.

TEXT: INGELA ENGBLOM | FOTO: MATS ANDERSSON OCH ISTOCK PHOTO (SEISER ALM – DOLOMITERNA)

ANNA OCH JOHAN OLSSON är två välbekanta ansikten. Ni som läser tidningarnas sportsidor har säkert följt deras framgångar inom längdskidåkningen och ni som ser på Mästarnas Mästare (SVT) känner igen dem därifrån. Bägge har imponerande elitidrottskarriärer bakom sig med både VM-titlar och OS-guld. Idag bor de i Sundsvall och driver ett företag med mål att inspirera människor till rörelse och träning. När vi kopplar upp oss via Teams möts jag av ett skidåkarpar som utstrålar harmoni och värme. Under samtalets gång inser jag att det även finns en hel del ”vinnarskalle” och humor bakom den lugna norrländska dialekten. – Det krävs ett ”elitidrottarhumör” för att lyckas och det har vi nog kvar i oss än idag, berättar Anna.

ETT NORMALT ÅR SKULLE deras kalendrar vara fulla med skidläger och föreläsningar men nu är det övervägande privatlektioner som bokas. Intresset för att lära sig åka längdskidor har varit stort under pandemin men få har velat åka i grupp och därför har antalet lektioner istället blivit många. – Jag har inte åkt så mycket skidor sedan jag slutade tävla, säger Johan. Anna skrattar och berättar att Johan är ett eftertraktat ”presentkort”. Helgerna har varit fullbokade med privatlektioner till personer som fyllt jämt eller haft något annat att fira. Presenten innehåller ett skidpass med Johan där han ger tips och råd, filmar och analyserar. Sedan kan jubilaren jobba vidare på egen hand.

BÅDE JOHAN OCH ANNA är officiella Vasaloppscoacher vilket borgar för hög kvalitet på deras kurser. Många av deras kunder har redan åkt loppet en gång och vill förbättra sin tid. Den största målgruppen är dock inte elitmotionären utan nybörjare och skidåkare upp till medelnivå som vill ta sig igenom sitt första Vasalopp. – Som nybörjare är det effektivt att åka på en skidhelg och träna med andra på samma nivå. Det är också det roligaste sättet att lära sig på, säger Johan.

DERAS TRÄNINGSFILOSOFI går ut på att det ska vara lättsamt och glädjefyllt att röra på sig. Målet är att få fler att hitta till längdåkningen och att träningen ska bli en del av vardagen. – Vi vill få fler att inse hur roligt och härligt det är med skidåkning. Du behöver inte plåga dig våldsamt för att träningen ska få effekt, berättar Anna. De menar att den sociala aspekten är minst lika viktig som själva träningen. Att komma till ett skidläger ska vara som en ”retreat” där gästerna fyller på med kunskap och nya bekantskaper. Även kortare kvällskurser avslutas alltid med en pratstund. Det är inte ovanligt att deltagare som inte känt varandra tidigare fortsätter att träna tillsammans. – Det jag uppskattar allra mest med lägren är de inofficiella mötena mellan aktiviteterna. Det är då de viktigaste samtalen uppstår, berättar Johan.

EN FÖRMÅGA SOM DE bägge besitter är att lyssna. Kanske är det något som de lärt sig genom alla år med mental träning. Anna var pionjär inom området. Redan som junior kom hon i kontakt med den mentale tränaren Stig Wiklund. – På 90-talet ansågs mental träning vara något för personer med problem. Jag insåg att det handlade om utveckling och om möjligheten att bli bäst. För min egen karriär betydde den mentala träningen allt, berättar hon. Anna började en spännande resa tillsammans med Stig Wiklund. Snabbt fick hon ut mycket mer av sin fysiska träning vilket i sin tur gav resultat. Självklart tyckte hon att även Johan skulle prova på mental träning – men han var tveksam. – Jag tyckte inte att jag behövde det men som tur var tvingade Anna mig. Det blev en livsavgörande resa som jag föreläser om idag. Det handlar mycket om hur man behåller motivationen och glädjen till sina mål, berättar Johan.

ANNA OCH JOHAN FÖRELÄSER vanligtvis individuellt men har nu lanserat en gemensam föreläsning. I den delar de med sig av sina erfarenheter av att kombinera karriär och familj. De har två döttrar på sju och tio år så de vet vad de talar om. Föreläsningen handlar om hur mental träning kan användas i vardagen och om hur man ska få livspusslet att gå ihop. – Framför allt pratar vi om hur viktigt det är att ta vara på varandra och om att se glädjen i de små sakerna i livet, säger Anna.

DERAS KUNSKAP OM MENTAL TRÄNING tar de även med sig när de coachar i skidspåret. Både Anna och Johan är skickliga på att få nybörjare att förstå längdskidåkningens rörelsemönster. Det handlar om en pedagogisk dialog som ser olika ut beroende på vem det är som ska lära sig. – Mitt språk ska processas av mottagaren och sedan omvandlas till en kroppsrörelse. Det gäller att göra rätt ordval för att få låsningarna att lossna, berättar Anna. Johan som även tränat landslaget berättar att samma sak gäller för dem. Det gäller att lyssna och sätta sig in i deras situation för att sedan välja rätt meningar och vinklingar.

 

NI ÄR SÄKERT MÅNGA SOM undrar hur det har gått med Johans hand. Den skadades rejält under en fäktningsduell i Mästarnas Mästare för ett år sedan. Han medger att han fortfarande känner av skadan men bara i vissa situationer. Det är inte första gången han gör sig illa berättar Anna. Johan är en risktagare som gärna cyklar mountainbike nerför branter och åker längd utför i 80 kilometer i timmen. – Det är en del av hans personlighet. Jag glömmer aldrig hans första OS då han cyklade omkull under försäsongsträningen och slog ut framtänderna. Det var ingen vacker syn, säger Anna med ett skratt.

EFTERSOM BON VOYAGE ÄR en resetidning kan jag inte låta bli att fråga dem om deras favoritplatser. Sundsvall ligger dem varmt om hjärtat. Uppe på Södra Berget, inte långt från citykärnan, ligger Friluftscentrum med mer än 35 kilometer preparerade spår. För skidåkare som väljer att resa hit för Annas och Johans skull finns det mycket att upptäcka i Sundsvall, inte minst ett förvånansvärt stort antal bra krogar. Vemdalen är deras andra naturliga favorit. Där har de en fjällstuga och känner väl till områdets alla leder. – Här njuter vi av lugn träning vilket vi behöver ibland. Det blir också en hel del utförsåkning då våra tjejer älskar det, berättar Johan. Enligt Anna och Johan är Bruksvallarna Sveriges längdåkningsmecka. Byn ligger vid vägs ände i Funäsfjällen och snön ligger ofta redan i oktober och långt in i maj. Det finns stor kunskap kring längdåkning på orten och spåren är både välpreparerade och natursköna. När vi pratar om vintern börjar Johan drömma sig iväg. Han beskriver en tur i spåret med snötyngda granar, total stillhet och ett glittrande landskap. – Det är magiskt! Det finns ingen träningsform som slår längdåkning. Alla muskelgrupper får jobba och ändå är det skonsamt för kroppen. Framför allt finns det igen motion som ger ett sådant lugn. Jag får aldrig nog av längdåkning, säger Johan och Anna håller med.

 

Ett urval av Olssons meriter

ANNA OLSSON
OS-guld och VM-silver. Dessutom
första svensk att vinna Royal Palace
Sprint, dvs världscupstävlingen runt
det Kungliga Slottet i Stockholm.

JOHAN OLSSON

Startade sin skidkarriär sent och blev
sedan en av de mest framgångsrika
någonsin. 14 OS- och VM- medaljer
varav 2 VM-guld och 2 OS-guld.

ANNAS 3 TIPS FÖR ATT
KOMMA IGÅNG MED
TRÄNINGEN:

1.
Flera korta pass i vardagen är bättre än
få långa. 10 minuter om dagen är bättre än
ingenting.
2.
Gör träningen lättillgänglig. Se till att tröskeln är
låg. Det kan vara så enkelt som att ha en
bestämd plats för sina träningskläder.
3.
Planera in träningen – då blir den av. Du kommer
inte börja spontanträna efter middagen om du är
trött efter en jobbig dag. Känns det tungt att ge
sig ut – tänk på hur skönt det är efteråt.

JOHANS 3 TIPS FÖR
MENTAL TRÄNING
I VARDAGEN:

1.
Skriv upp tre bra saker som hänt under dagen.
2.
Utvärdera ofta (det hjälper dig att sluta älta):
Vad gjorde jag bra? Vad kan jag göra bättre?
Hur kan jag göra bättre?
3.
Ställ dig frågan:
Vad är jag tacksam för?