
Samtidigt som Per Gessle och Lena Philipsson åker runt Europa med ”Roxette In Concert” går ”Joyride – The Musical” för fulla hus på Chinateatern i Stockholm. Men Per Gessle nöjer sig inte med det. Han vill ta både turnén och musikalen ännu längre.
TEXT: INGELA ENGBLOM
SEDAN BÖRJAN PÅ 80-TALET har hans musik varit en del av våra liv. Per Gessles låtskatt har genom åren påverkat oss och fortsätter att göra det. Det började med Gyllene Tider och efter att bandet splittrats i mitten av 80-talet startade han Roxette tillsammans med Marie Fredriksson. Per Gessle har också hunnit med en karriär som soloartist och låtskrivare till andra. Idag är han 66 år men har inte dragit ner på takten – tvärtom. Just nu är han aktuell med ”Roxette In Concert”, en stor turné som inleddes i Sydafrika och Australien i början på året, och som kommer att fortsätta runt om i Europa fram till Lucia. – Jag är tacksam att så många människor kommer och lyssnar på oss. Det känns fantastiskt att sitta på en låtskatt som fortsätter att vara relevant för miljoner av människor runt om i världen, säger Per Gessle.
NÄR JAG INTERVJUAR HONOM är det juli och han är mitt uppe i turnén. Jag är förvånad över att ha lyckats få en telefontid med honom och på exakt avtalad tid ringer Per Gessle upp. När jag påpekar att han är punktlig svarar han med att skratt att det är han inte van att få höra. Min spänning över att prata med levande legend blåser bort när jag inser att det är öppen och varm person som sitter på andra sidan tråden i Halmstad. Där har han och frun Åsa Gessle mellanlandat några dagar mellan spelningarna i Europa. Det är mycket som ska hinnas med – både i villan och på Hotel Tylösand som de driver. Under samtalet ringer en låssmed på dörren och på hotellet är Åsa Gessle på ett byggmöte. Dagen innan har de kommit hem från en spelning i Schweiz och några dygn senare ska de resa vidare till Holland och Belgien. – Den här turnén är så spännande för ingen vet hur många spelningar det kommer att bli eller när den kommer att sluta. Efter varje konsert får vi fem nya jobb, berättar Per Gessle.
DET HAR VARIT SVÅRT ATT förutsäga hur Roxette in Concert skulle mottas. Som musikalisk partner på scen står Lena Philipsson och det var ingen självklarhet att fans och media skulle uppskatta en ny – och i utlandet okänd – sångerska. Men tillsammans med de övriga medlemmarna i bandet har den nya duon gjort succé kväll efter kväll.
– Jag är lycklig. Det blir bättre och bättre för varje spelning och vi har så roligt. Lena är fantastisk på sitt alldeles egna sätt, säger han.
DET ÄR FEM ÅR SEDAN Marie Fredriksson gick bort och sedan dess har Per Gessle sysselsatt sig med en rad olika projekt. Har det inte varit Gyllene Tider så har det varit soloalbum eller utveckling av hotellet.
– Tiden bara gick men till slut kom jag till ett vägskäl. Antingen lägger jag ner Roxette för alltid eller så hittar jag ett sätt att gå vidare. Jag har skrivit nästan alla låtarna och det kändes sorgligt att aldrig få spela dem igen. De är mitt livsverk, mina bebisar, säger Per Gessle.
HAN BESTÄMDE SIG FÖR att samla ihop bandmedlemmarna men det var inte lika lätt att hitta någon som skulle kunna axla Marie Fredrikssons roll. Förra året, när Per Gessle spelade in albumet ”Sällskapssjuk” med duetter, var Lena Philipsson en av gästsångarna.
– När hon började sjunga insåg jag att hon har samma ”power” i rösten som Marie hade. För mig var det viktigt att hitta någon som kunde stå på egna ben och inte skulle behöva härma Marie. Lena är en otrolig talang med en stark utstrålning som verkligen kan vara sig själv på scen.
HAN BOKADE IN ETT MÖTE med henne och la fram förslaget om en världsturné med Roxette.
– Hon höll på att ramla av stolen. Där och då fick jag inget besked men vi testade att sjunga några av Roxettes låtar akustiskt och det lät bra, berättar han. När Lena Philipsson hämtat sig från chocken tackade hon ja. Per Gessle berättar att hon fyller 60 nästa år och i princip aldrig sjungit utanför Sveriges gränser.
– Jag har tagit med henne på ett äventyr som hon inte skulle ha fått uppleva annars. Så det blev en win-winsituation.
HAN PRATAR MED VÄRME om Lena Philipsson och är glad över att Roxette fick en sångerska som klarar av att sjunga de bitvis svåra sångerna. – Hon är som en quarterback, hon tar inga genvägar. Dessutom är hon suverän på att hantera publiken. De älskar henne, säger han. Turnéns första konsert gick av stapeln i Kapstaden i Sydafrika. Det var där Marie Fredriksson stod på scen för sista gången. Under hela turnén har både fans och media varit positiva och med stor sannolikhet kommer turnén att resa vidare till andra världsdelar. – Jag visste ju inte i förväg om vi skulle trivas ihop, fungera på scen och ha kul tillsammans. Det hade kunnat bli ett magplask. Nu har det istället blivit en succé och jag är rätt säker på att vi kommer att fortsätta turnén under 2026.
När du tittar ut över publikhavet, hur ser åldersfördelningen ut? Är det många 60-plussare?
– Nej, det är brett spektrum. Det syns ännu tydligare på streaming-tjänsterna där vi har 30 procent nya unga lyssnare. Jag tror att de yngre längtar efter riktiga melodier med kvalitet. De uppskattar hantverket i motsats till AI-genererade slingor som återkommer överallt.
Är du igenkänd på gatorna, som till exempel i helgen när ni var i Kestenholz i Schweiz?
–Inte av folk på stan, men vi har alltid en grupp av fans som följer med oss. De får autografer och får ta selfies tillsammans med oss. Vi försöker alltid vara generösa med det. Men väl hemma i Sverige är vi igenkända överallt.
Hinner du uppleva de platser som ni besöker på turnén?
– Ibland åker vi några dagar i förväg, som i vintras när vi var i Kapstaden. Vi har vänner där som vi ville passa på att träffa. Det blev en middag på en vingård och ett besök i det gamla hamnområdet vid Victoria and Alfred Waterfront. Men när turnén har många stopp, under några få dagar, är det lätt att blanda ihop städerna.
Vilka destinationer ligger på din topplista?
– London, New York och Miami. Där har jag mina favorithotell och restauranger som jag gärna återkommer till. Under de åren då vi reste som allra mest var vi ofta i New York och bodde alltid på The St. Regis. Vi var där så ofta att vi fick lämna sonens leksaker i ett rum. Han blev så glad när de väntade på honom när vi kom tillbaka. Under den tiden levde vi i våra resväskor.
Är det någon konsert under hösten som du ser extra mycket fram emot?
– Att spela på Wembley i London är alltid något extra. Men jag ser fram emot alla konserter. Jag är lika motiverad inför alla spelningar.
Även om det är svårt att tro har du faktiskt fyllt 66 år. Hur orkar du åka flacka runt som du gör?
– En normal kväll på scenen känner jag mig som 25. Jag har så kul. Men när vi var i Spanien under värmeböljan i slutet av juni var det 44 grader. Vi hedrades med en stjärna på Meridas Walk of Fame och det var tal och fotografering i hettan. Då var det tungt. Spelningarna under de varma kvällarna i Madrid och Merida var också tuffa och jag kände mig gammal. Annars blir konditionen bättre ju längre turnén håller på. Normalt sett går jag inte på gym men på turnén blir spelningarna mina träningspass.
UNDER VÅRT SAMTAL HAR Per Gessle pratat varmt om Lena Philipsson men ännu varmare om sin fru Åsa Gessle. Hon är alltid med på turnéerna. När de träffades arbetade hon i resebranschen och i början bokade hon flyg och hotell åt Roxette. Med tiden har hon fått en större position under resorna.
– Jag behöver henne för att kunna fokusera och leverera. Hon har en viktig funktion då det är mycket folk och många gäster att ta hand om. Dessutom plåtar hon turnén. Idag är Åsa Gessle kreativ chef på Hotel Tylösand. Hon ansvarar för alla ombyggnader och står bakom det visuella intrycket på hotellet.
– Det händer alltid någonting nytt där. En renovering, en utbyggnad… Att driva ett stort hotell är som att tvätta fönster på en skyskrapa. När du är klar med alla rutor är det dags att börja om från början igen, säger han. Per Gessle delar med sig av både sin historia och sina intressen på Hotel Tylösand. Det senaste tillskottet är hans samling av Ferraribilar. Muséet är unikt och har snabbt blivit ett populärt besöksmål.
Du har även en stor skivsamling och en gitarrsamling. Finns det en liten ekorre i dig? – Jag har aldrig tänkt på mig själv som en samlare. Min syn på sakerna är ganska oromantisk och jag blir inte förtvivlad om jag blir av med något. Men visst, jag kommer ihåg hur viktigt det var för mig att ha alla hockeykort när jag var liten. Så kanske har jag en samlare i mig ändå.
PER OCH ÅSA GESSLE har också ett stort konstintresse vilket märks så fort du kliver in på hotellet. Idag är Hotel Tylösand en av Sveriges största konstutställningar varv merparten av verken består av fotografier. – Det började med en konkurs för 30 år sedan. När vi byggde villan utanför Halmstad ville vi ha en stor skulptur i trädgården. Vi hade sett en fantastisk av Barry Flanagan i ett galleri i Varberg men då det gick i konkurs sa förvaltaren att om vi ville ha skulpturen måste vi köpa hela galleriet. Det lät helt galet men med lite eftertanke kom vi på att det kunde vara ett bra sätt att smycka hotellet som vi nyligen hade tagit över, berättar han.
PARET GESSLE HAR MER än ett hem. Ett normalt år lever de en tredjedel av tiden i Halmstad och en tredjedel i sina resväskor. Den sista tredjedelen bor de i Stockholm. Även i huvudstaden har Roxettes låtskatt tagit plats på scen i höst. Samtidigt som Roxette uppmärksammas i hela Europa genom turnén spelas ”Joyride the Musical” på Chinateatern i Stockholm. Musikalen bygger på Per Gessles låtar och självklart har han varit delaktig i produktionen. – Jag är egentligen inget musikalfan och har länge sagt nej till olika förslag på grund av dåliga manus. När Malmöoperan kontaktade mig för ett antal år sedan var det med ett manus som byggde på Jane Fallons roman ”Got you Back”. Då blev jag intresserad.
EFTER DET FÖRSTA INITIATIVET tog det många år innan det till slut blev en musikal. I september 2024 hade Joyride the Musical premiär på Malmöoperan.
Roxettes stora hits ligger som grund för föreställningen och triangeldramat utspelar sig i London. Musikalen har fått regi av Guy Unsworth och scenografi av David Woodhead och de två har nu följt med produktionen till Stockholm.
I Stockholmsuppsättningen är mycket sig likt från Malmö med det finns också skillnader. Medan Malmöoperan är ett stort operahus med symfoniorkester och kostymateljé är Chinateatern är en mindre och mer intim musikalscen. Sången är densamma. – Jag har varit med och castat de tunga rollerna. För mig har det varit viktigt att artisterna klarar av att sjunga på ett Roxette-sätt och inte på musikalmanér.
UNDER VÅRT SAMTAL HAR Per Gessle berättat om sina planer om att ta Roxette in Concert över Atlanten. Jag kan inte låta bli att undra om det finns liknande planer för Joyride the Musical. – Jag skulle vilja ta den vidare till London och New York. Jag vet inte när, men jag hoppas att den ska gå upp både i West End och på Broadway, avslutar han innan låssmeden behöver hans uppmärksamhet.