
Porsche har nyligen introducerat en ny version av sin populära SUV, Macan. Denna modell markerar en betydande övergång för Porsche, eftersom den nu endast erbjuds som en helelektrisk SUV, vilket kombinerar märkets karakteristiska prestanda med hållbar teknik. Det är dags att testa Porsche Macan 4S.
TEXT: PETER KOLLBERG / FOTO PORSCHE PRESS
PÅ UTSIDAN SÅ BEHÅLLER MACAN den distinkta och sportiga designen som Porsche är känd för, men med subtila uppdateringar för att spegla dess elektriska natur.
Fronten pryds av slanka LED-strålkastare och en strömlinjeformad grill, vilket ger bilen ett modernt och aggressivt utseende.
De skulpterade sidolinjerna och den sluttande taklinjen bidrar till ett dynamiskt och elegant utseende, medan de breda bakskärmarna ger en kraftfull hållning på vägen.
PÅ INSIDAN FINNER MAN LYX och teknologi. Högkvalitativa material kombineras med en minimalistisk design för att skapa en väldigt avslappnad miljö. Den digitala instrumentpanelen ger föraren all nödvändig information, medan den centrala pekskärmen erbjuder enkel åtkomst till infotainmentsystemet.För passageraren finns en extra skärm som möjliggör individuell underhållning och kontroll. Porsche har också integrerat röststyrning och avancerade förarassistanssystem för att göra bilkörande så underlättat som möjligt för föraren.
MED ALL DENNA TEKNOLOGI och touchskärmar så finns det fysiska knappar för att justera värmen i stolarna och klimatanläggning. Att ha fysiska knappar för det man använder mest är en lättnad för föraren. Som efter några få minuter kan man med muskelminne lätt ändra det man behöver utan att ta bort ögonen från vägen.
MACAN 4S ÄR UTRUSTAD med dubbla elmotorer som tillsammans levererar 448 hästkrafter (516 hk vid overboost) och ett vridmoment på 820 Nm.
Detta ger en acceleration till 100 km/h på imponerande 4,1 sekunder och en topphastighet på 240 km/h.
Batteripaketet på 100 kWh (95 kWh användbar kapacitet) ger en räckvidd på upp till 606 km enligt WLTP-cykeln, vilket gör den idealisk för både stadskörning och längre resor.
Men finns Porsche känslan kvar?
Ja det finns den verkligen, med bibehållen körglädje som är synonymt med märket.
Tack vare balanserad viktfördelning, adaptiv chassi och en fantastisk fyrhjulsdrift som riktigt greppar tag i vägen.Styrningen är exakt och det går att svänga in riktigt ordentligt i kurvorna vid lite mer avancerad körning, samt att svängradien är imponerande liten för att vara en bil av denna storlek.
Vikten är på ordentliga 2330 kg, men det känns som att Porsche lyckats trolla bort 500 kg, då den känns så lätt och stabil.
TROTS ATT DETTA ÄR en 4S-modell, dvs modellen under Turbo så har den ordentligt med prestanda och specifikationer. Med hjälp av overboost-funktionen så ger batteriet ifrån sig lite extra kräm när det behövs. 516 hk finns då till förarens förfogande. Som tidigare nämnt ett vridmoment på härliga 820 Nm som alltid finns där när man behöver det. Ger en ordentlig knuff och alla i bilen trycks bakåt i stolsryggarna.
SAMMANFATTNINGEN AV PORSCHE MACAN 4S
Med en lyckad fusion av traditionell Porsche-prestanda och modern elektrisk teknik.
Med sin imponerande prestanda, långa räckvidd och lyxiga interiör erbjuder den ett attraktivt alternativ för dem som söker en sportig och hållbar SUV. Denna modell visar att övergången till elektrisk mobilitet inte behöver innebära kompromisser när det gäller körglädje eller lyx.