En diamant på fyra hjul

Med en uppdaterad frontdesign kan den nya generationen av Toyota C-HR lätt misstas för en bil i miljonklassen – och med prestanda lika imponerande som Darth Vaders Death Star. De tunna LED-strålkastarna ger bilen ett aggressivt uttryck både fram och bak, och i profil har den lika skarpa kanter som en diamant. Det är dags att testa nya Toyota Coupe High Rider, eller C-HR för kort.

Text och Foto Peter Kollberg

DET GÅR INTE ATT PRATA om nya C-HR utan att nämna designen. Fronten domineras av en djärv och vinklad grill som betonar bilens sportiga karaktär, medan de skarpa LED-strålkastarna förstärker det uttrycket ytterligare. I profil har Toyotas designteam lyckats kombinera skarpa linjer med en mjuk taklinje, vilket ger bilen en coupéliknande silhuett. De konvexa och konkava formerna, inspirerade av en diamant, tillsammans med den framträdande sidolinjen, gör att bilen kommer att kännas modern även om 10–15 år. Samtidigt har Toyota behållit det ursprungliga DNA:t från första generationen. ”Designad för att sticka ut, inte bli en del av mängden,” säger Toyota själva.

MEN UPPDATERINGARNA STANNAR inte vid exteriören. Interiören har fått ett rejält lyft, där Toyota har satsat stort på återvunnet material. Klädseln är tillverkad av nermalda PET-flaskor som spunnits till tråd och vävts till tyg. Instrumentpanelen är förarcentrerad, och det mesta styrs via en 12,3-tums multimediaskärm. De mest använda funktionerna – som klimatinställning, stolsvärme och defroster – har dock kvar fysiska knappar. Belysningen skiftar dessutom till blått när temperaturen sänks. Materialkvaliteten känns robust, och ergonomin är väl genomtänkt. Framsätena är bekväma med bra stöd, medan baksätet erbjuder rimligt med utrymme för vuxna passagerare. Trots min längd sitter jag relativt bra i baksätet, men längre personer kan uppleva det som trångt vid längre resor.

C-HR:S STÖRSTA STYRKOR är dess bränsleeffektivitet och smidiga väghållning. Bilen känns lättkörd och responsiv, vilket gör den rolig att köra både i stadstrafik och på slingriga vägar. Fjädringen balanserar komfort och sportighet på ett sätt som ger en behaglig körupplevelse utan att kompromissa med stabiliteten. Nya C-HR finns både som laddhybrid och elhybrid. Väljer man elhybriden kan man även få Toyotas intelligenta On-Demand AWD med elektrisk bakaxel för bättre framkomlighet.

SUMMERING: Toyota visar än en gång vägen för hur man bygger bilar. Fokus ligger på hållbarhet och cirkularitet i materialval, samt på att minska koldioxidutsläpp genom viktbesparing och innovativa produktionsmetoder. Bilen känns dessutom överdimensionerad – framvagnens grepp, chassits styvhet, allt tyder på att den klarar av mer kraft än de 225 hästkrafter som erbjuds. Det är just sådana egenskaper som gör bilkörning riktigt rolig.